De eerste collegeweek (en meer) - Reisverslag uit Bochum, Duitsland van Desirée Dortland - WaarBenJij.nu De eerste collegeweek (en meer) - Reisverslag uit Bochum, Duitsland van Desirée Dortland - WaarBenJij.nu

De eerste collegeweek (en meer)

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desirée

18 April 2008 | Duitsland, Bochum

Zo.. het is alweer twee weken sinds mn laatste blogje. Inmiddels is de eerste collegeweek weer achter de rug, maar ik zal eerst maar verder gaan waar ik was gebleven! :p

Na een zondag lekker niks te hebben gedaan, op het vieren dat ik eindelijk internet had na dan, hadden Nelly, Marieke en ik maandagmorgen een afspraak om ons te komen inschrijven voor de vakken die wie dit semester willen volgen! Een aardige man heeft ons daarmee geholpen en ondanks dat de deadline voor het inschrijven vrijdag al was, waren wij nu ingeschreven voor de meeste vakken. Ik heb op het laatste moment een vak omgewisseld, omdat dat vak misschien problemen gaf met inschrijven, waardoor ik nu precies hetzelfde rooster heb als Nelly! :)

Dinsdag hadden Nelly en ik afgesproken om onze boeken te gaan kopen. Deze waren niet voorradig en moesten worden besteld. ‘Kom morgenochtend maar ophalen’. Zozo.. dat hoef je in Utrecht bij de Broese niet te proberen! Daar mag je blij zijn als je ze na een week of twee hebt. ‘s Middags hadden wij niks te doen en hebben we besloten om te gaan zwemmen in het Hallenbad, wat praktisch om de hoek ligt bij mijn huis vandaan. Daar kwamen wij om 1 uur aan, bleek het dus om 3 open te gaan! Nou ja, nu hadden we tijd om nog wat winkels in het Uni-Center te bekijken en eventjes in de zon te zitten. Want die scheen eens een keer! Alleen het was wel nog een beetje fris om echt buiten te zitten. Na het zwemmen lekker vroeg naar bed gegaan, want daar word je moe van!

Woensdag zijn we onze boeken op wezen halen. Die aardige meneer zei dat we nog twee leesboekjes uit mochten zoeken, en wij, echte Nederlanders, deden dat natuurlijk! :) (Gratis? :p )
Hierna snelden wij ons naar de mondelinge test. Vorige week hadden we namelijk de schriftelijke gedaan en nu moesten we terugkomen voor de mondelinge variant. Tenminste, dat was ons verteld! Natuurlijk hadden ze dat verkeerd tegen ons gezegd.. want het was geen test, maar we kregen advies over welke cursus ‘Duits als vreemde taal’ je kon volgen met je behaalde resultaat. Nelly en ik hebben ons toen maar ingeschreven voor zo’n cursus. We gaan daar, als het goed is, werken aan onze schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en natuurlijk grammatica!
’s Middags ben ik naar het Hauptbahnhof gegaan om treinkaartjes te kopen! Zowel Nelly en Marieke gingen het weekend naar huis en aangezien we nog geen ‘huiswerk’ of iets dergelijks hadden, en ik nog niet zo heel veel mensen ken, had ik weinig zin om in mn eentje achter te blijven.
Ook deze woensdagavond zijn Nelly en ik weer gezellig naar de ESN-Stammtisch gegaan. Nelly wilde eigenlijk niet, omdat ze zo vroeg op moest donderdag. Maar ze krabbelde al snel terug, t is ook te gezellig! ‘We gaan maar tot half tien!’ Onderweg: ‘Nee, half elf is echt het laatste!’. Het werd bijna half twaalf, ach ook nog netjes.
Ik kon donderdag dus lekker uitslapen. En heb ook vrij weinig gedaan :) ’s avonds lekkere spaghetti gegeten bij Marieke en vroeg naar bed!

In de afgelopen twee weken heb ik trouwens wel geleerd wat je niet moet doen in een studenten-wohnheim:
-Niet om 6 uur ’s ochtends KEIhard de muziek aan zetten (de hele dag niet trouwens)
-Niet om een uur of elf nog een gaatje in de muur boren
-Niet na middernacht bedenken dat je nog wat spijkertjes in de muur wilt slaan
-Niet midden in de nacht liedjes zingen onder de douche (vooral niet als je klinkt als een valse kraai)
-Niet in je kamer oefenen voor de marathon op naaldhakken
-Niet met stuiterballen spelen
-Niet op je stoeltje gaan zitten en lekker over de grond schuiven (daar heb je namelijk die ene handige met die wieltjes voor)

Nou hier denkt mijn bovenbuurvrouw (Ik neem even aan dat ‘het’ vrouwelijk is, anders krijgen die hakken ook weer iets heel geks..) dus helaas totaal anders over!!

Maar dit alles terzijde! :p

Vrijdag moest ik dus vroeg op.. om de trein te halen. Ik moest om half tien in Duisburg de ICE naar Utrecht nemen. Vanuit Utrecht een gewone intercity naar Gouda, waar mn pa me kwam ophalen van het station. Die had een dagje vrij! :)
Thuis is gelijk de wasmachine aangezet. Ik had namelijk ál mn vuile was mee. In alle Wohnheime moet je namelijk een bankpas met een chip hebben om te kunnen wassen. En hier in Duitsland duurt het dus ongeveer twee weken voor je die krijgt. Grr.. dus ik had behoorlijk wat was!
Vrijdag heb ik thuis wat dingen gedaan. Even wat dingen geprint, gedownload, en mn moeder op MSN aangemeld! :) Dat werkt toch stukken beter dan dat kwekken op hyves, aangezien hyves mij op de een of andere manier weleens uitlogt. (waarna ma dan weer boos wordt dat ik geen gedag zeg als ik offline ga!) Ook nog even lekker bij de buurvrouw in de tuin in de zon een wijntje gedronken! Wat een lekker weer in Nederland. In Bochum scheen de zon ook wel, maar was het toch behoorlijk fris.
Zaterdag heb ik wat kleine boodschapjes gedaan: zuignaphaakjes voor mn hand/theedoek. Met die andere heb ik ruzie! :p (Hoewel deze ook niet erg goed zijn, maar de combinatie zuignap+plakband heeft het tot nu toe gehouden.) Borrelnootjes! Want die kennen ze in Duitsland niet. En even gekeken voor wat nieuwe dvd’s bij de Free Record Shop (Waar ik een verbaasde oom tegen kwam. Huh, ik hier? :p )
’s middags even mn opa en oma bezocht, die ook al zo verbaasd waren! Haha.. De andere opa en oma waren net dit weekend eventjes weg.. (Maar daar heb ik een leuke kaart van gekregen! Dankjulliewel! Alleen er hoeft maar 70 cent op! Kijk dat scheelt weer voor de volgende keer..)
’s Avonds wilde ik even televisie kijken, even vergeten dat die in Duitsland staat! :p Gelukkig hebben mn ouders er ook een op de kamer. :) Hihi.

Zondag de hele stapel, inmiddels schone, was weer ingepakt en opgepakt om weer terug te reizen naar Bochum. De tas was de heenreis volgens mij een stuk lichter :p Naja dat krijg je met een voorraadje borrelnootjes, een swiffer met doekjes, en boeken extra. Ook Nelly, met wie ik in Utrecht in dezelfde ICE stapte, had hier behoorlijk last van ;) Onderweg hebben we weer gezellig zitten beppen. En een uur extra! Want ergens mij Emmerich stond er een trein in de brand waardoor wij vertraging opliepen.
Eenmaal weer ‘thuis’ aangekomen hebben we allebei snel gegeten, en zijn we naar een filmavondje gegaan. Daar hebben we een soort Duitse versie van ‘The Exorcist’ gezien, was wel leuk. Ook hebben we daar een Nederlandse student ontmoet. De eerste! Zij heeft hier ook een zomersemester gestudeerd met Erasmus en is nu teruggekomen voor haar Master. Ze was blij dat er eindelijk eens Nederlanders waren, haha!

Maandagochtend stond onze eerste college (‘Literatur und Medien’ (Literatuur en media)) op het programma.. en wel om 8 uur in de ochtend! Nelly kwam helaas te laat, omdat ze de halve nacht ziek was geweest en daardoor door de wekker heen had geslapen. Het grootste gedeelte heeft ze nog meegekregen en van het eerste stuk kon ze mijn aantekeningen gelukkig overschrijven :) Hierna hadden we wat tijd over en zijn we naar de mensa gegaan en hebben daar eerst even wat gezeten tot die open ging. Zo te zien was Nelly toch weer flink opgeknapt, want de Bratwurst kon ze toch niet laten liggen. (Gelukkig maar :) ) Hierna hadden we ‘Theorien zum Spracherwerb’ (theorieën over taalverwerving). Daar zaten we in een ruimte waar veel meer mensen dan stoelen waren! En hadden we les van een nieuwe professor die mij wel een beetje deed denken aan prof. Herrlitz uit Utrecht. (Inclusief ‘sozusagen’ en ‘Wahnsinn’!)

Dinsdag hebben we een partij heen en weer gerend. Nou ’s middags was er een oproep voor alle mensen die een ESN-kaart hebben. Er moesten foto’s gemaakt worden voor de Uni-krant ‘RUBens’. Hier komt in mei een artikel in over ESN. Nelly en ik waren dus van de partij, met nog twee studenten. (Wat een opkomst..) Met z’n allen gingen we naar een Apotheek om daar de foto’s te maken. Misschien komen Nelly en ik dus in de Uni-krant! Maar dat zullen we in mei dus nog zien. (Wordt dus vervolgd!)
Hierna hadden we nog behoorlijk wat tijd tot we weer les hadden, dus hebben we in Nelly’s kamer wat zitten lezen. En lekker gegeten! Toen snel naar onze cursus ‘Duits als vreemde taal’. Waar we te laat binnenkwamen. Ja! Elke keer beginnen al die colleges een kwartier later dan op de planning staat.. dus houden we er rekening mee, nee begint deze weer stipt om vijf uur.. :p Als laatste erin en als eerste eruit, want om zes uur moesten we alweer naar ons volgende college ‘Liebeslyrik’. Waarna we ook weer snel gingen lopen naar de Duitse avond van ESN. Hier konden we verschillende bieren proeven, en wat eten. Ook was er een soort van quizje over Duitsland, maar mijn groepje had helaas net niet genoeg punten en we hebben dus niks gewonnen. De voorzitster van ESN probeerde ons een drinklied te leren (‘Einer geht noch, einer geht noch rein..’) maar daar hadden de meesten weinig zin in, haha!

De volgende dag hadden we om twee uur pas college (de oefening van ‘Literatur und Medien’) En gelijk daarna ‘Mittelalter im Film’ (Middeleeuwen in de film). Die laatste hadden we in een lokaal dat nogal moeilijk te vinden is, zelfs al studeer je hier al jaren. Namelijk in een soort tussengebouw. Nou Nelly en ik gingen links-rechts-rechts-naar beneden-boven-links-links-rechts (of was het toch links) en toen hadden we eindelijk het lokaal gevonden. Waar dus een briefje op de deur hing, waar op stond dat het verplaatst was naar een heel ander gebouw! Aaargh.. Ook daar moesten we even zoeken. Maar wat bleek, ook de docente was verkeerd gelopen, dus we hadden nog niets gemist.
Hierna had Nelly het geniale idee om pannenkoeken te bakken.. lekker! Dus wij op zoek naar mix. Helaas geen stroop gevonden, maar we hadden genoeg alternatieven. Als toetje kregen we bij Marieke zelfgemaakte pudding, die helaas mislukt was, ach volgende keer beter! :)
Deze keer zijn we eens niet naar de ESN-Stammtisch gegaan. We zijn lekker thuis gebleven en hebben bij Marieke een spelletje gespeeld. :)

Donderdagochtend hadden we de laatste Vorlesung van de week: ‘Varietäten des Deutschen’ (variëteiten van het Duits). Met een leuke, enthousiaste professor, die helaas een tic heeft. Ik weet niet of jullie ‘Austin Powers’ wel eens hebben gezien. Nou daarin heb je Dr. Evil, die elke keer zo met z’n pink in z’n mondhoek zit. Dat doet deheer Menge dus ook! Hahaha..
’s middags hebben we lekker in de Mensa gegeten. Toen zijn we naar Bochum centrum gegaan voor wat kleine boodschapjes. We hadden namelijk tot vijf uur tot de cursus ‘Duits als vreemde taal’ weer begon. Ook hebben we weer wat boeken besteld.. want die hadden we nog niet genoeg.

’s Avonds hebben we lekker niks gedaan. Nelly had namelijk als plan om vandaag (vrijdag) ‘eventjes’ naar huis te gaan. Die moest dus vroeg op! Zij liever dan ik.. Ben benieuw hoe gesloopt ze is als ze vanavond laat (Misschien zelfs vannacht) thuiskomt, na ongeveer 12 treinen van binnen te hebben gezien.
Ik zelf kon lekker uitslapen en heb rustig wat kleine boodschapjes gedaan. Zoals de bestelde boeken opgehaald :). En mijn blogje geschreven. Waarvan ik nu toch bijna aan het eind ben! (Ik hoor jullie al zuchten, het is bijna klaar hoor ;) )

Voor dit weekend staat er niet zoveel op het programma. Een beetje voorbereiden voor de colleges en zaterdagavond waarschijnlijk naar een studentenfeest ergens in de stad. En dan begint maandagochtend het circus weer opnieuw!

Aber jetzt: Bis die Tage!

Groetjes, Dees

  • 18 April 2008 - 15:14

    Wijnand:

    behoorlijk drukke week gehad. Ik heb zelf ook niet stil gezeten. We zijn met de KMar naar limbabwe geweest (tembuilding). In de grotten van valkenburg in het pikdonker een opdracht uitgevoerd. Je ziet echt niets. Verder was het leuk en gezellig. Tot de volgende keer maar weer. Groetjes.

  • 18 April 2008 - 15:17

    Anja:

    Wat kan jij beppen zeg en dan nog niet willen geloven dat je net Erik bent. Nou echt wel:-d
    Ik zal bij Nelly wel lezen wat jullie nog meer gegeten hebben!:p
    Lekker weekend en een dikke knuffel, mama :) (fijn hè, zo'n tas vol schone was :) )

  • 18 April 2008 - 15:21

    Karin:

    Kan het nog langer?
    Kus,
    genieten!!!

  • 18 April 2008 - 16:55

    Elsbeth:

    Ha, wat een verhaal! Superleuk om te lezen, dat met dat zuchten viel best mee hoor, ik ben erdoorheen gekomen:) Relax he die boekenservice! Bij mij ging 't ook zo snel.
    Wat betreft wasmachine: je bent gezegend met ouders 'in de buurt'! M'n huisgenoot is al weken van plan zo'n ding te kopen dus tot die tijd gooi ik af en toe de vieze zooi maar in een emmer water.. en dan drogen over de verwarming en vensterbank. Primitief hoor.
    Maar 't klinkt allemaal supergezellig in Bochum! Ik had bedacht: als we terug zijn, moeten we maar een keer gaan eten met alle Duitsers. Bis die Tage!

  • 18 April 2008 - 16:58

    Elsbeth:

    PS: bijna 2000 woorden!!! Ik heb het idee dat dat bij een gemiddelde literatuuropdracht toch wat moeilijker is..;)

  • 19 April 2008 - 13:20

    Buurman Willem:

    Ik vind het leuk dat je het goed maakt. Je bent nu een student geworden. Moet U tegen je zeggen. Zie je graag weer.

  • 21 April 2008 - 15:23

    Oma L.:

    Hallo Wijffie.

    Je heb het lekkerdruk daar in Bochum leuk die berichtjes en zo lang.
    Ik kan straks bij jou in de leer om Duits te leren, dan kan-ik beter met mijn Nicht duits praten. Ha Ha .
    Fijn he dat je wasje thuis door mama gedaan is nu moet je het zelf doen.
    Maar zo wordt je gelijk zelfstandig en als je ooit het huis uitgaat heb je van alles geleerd.
    Leuk dat je daar goed contakt heb met die andere meisjes.
    Dat maakt het ook nog gezellig .
    Nou meid hou je taai tot de volgende verhaaltjes.

    Dikke Kus van je Trotse Oma L.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desirée

Op deze site zal ik iedereen op de hoogte proberen te houden van mijn studie-tijd in Duitsland, aan de Ruhr-Universität Bochum.

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 5153

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: