Hallo Leute! :D - Reisverslag uit Bochum, Duitsland van Desirée Dortland - WaarBenJij.nu Hallo Leute! :D - Reisverslag uit Bochum, Duitsland van Desirée Dortland - WaarBenJij.nu

Hallo Leute! :D

Door: Desiree

Blijf op de hoogte en volg Desirée

06 April 2008 | Duitsland, Bochum

Zoals je kunt zien heb ik dus EINDELIJK internet! :D Het heeft eventjes mogen duren, maar dat maakt het wachten natuurlijk waard.

Hier dus een nieuw verhaaltje van mij. We zullen denk ik maar bij het begin beginnen hé! :p Het wordt dus een lang verhaal, alvast sorry! Hahaha!

Nou het begon dus allemaal zaterdag de 29e maart (of eigenlijk vrijdag al, toen heb ik namelijk al mn spulletjes ingepakt. ‘Moet dat allemaal mee??’Ja dus!) Nou alles paste toch allemaal makkelijk in de auto en om half tien ’s ochtends, een half uur voor op schema, vertrok ik met mn ouders vanaf het Schweitzerplein, om daar de komende tijd niet meer terug te keren. Onderweg nog een lief telefoontje van mn buurjongetje, die net te laat was om nog gedag te zeggen. ’s Middags zijn we dan in Bochum aangekomen en hebben alle spullen naar boven gesjouwd :p Daarna hebben we wat boodschappen gedaan bij de lokale Aldi.. jaa nog eventjes gebruik maken van de auto, want hierna moet ik zelf sjouwen. Snel dus even wat cola en dergelijke ingeslagen, haha! Daarna naar het hotel om even lekker in bad te gaan en uit te rusten. ’s Avonds hebben we een Grieks restaurantje opgezocht en lekker gegeten. Stonden de straten helemaal vol met politie! Wat bleek dus.. voetbal! Bochum – Dortmund, Bochum heeft verloren, maar ik weet niet met hoeveel, haha! :p

Zondagochtend na het ontbijt hebben mn ouders me naar mijn kamertje gebracht. Toen kwamen eventjes de traantjes, maar die waren snel weer weg. Ik heb mn kamer ingericht en om twee uur kwam Nelly al! (Marieke was er nog niet, die zou op zondag pas aankomen.) Want om vier uur zou de Orientierungswoche beginnen. Ik had zo snel vanuit de auto al gezien waar we ongeveer heen moesten, dus het was wel snel gevonden. Het was allemaal nog een klein beetje onwennig, zo in een keer Duits moeten praten met iedereen, maar gelukkig ging dat wel aardig. Het is een groep met zeer veel verschillende nationaliteiten en veel verschillende studies. ’s Avonds zijn we lekker naar een pizzeria gegaan, met de ESN-groep. (Voor de leken: Erasmus Student Network. Dat is een organisatie voor internationale studenten.) Superlekkere pizza gegeten! En met leuke mensen gesproken. Ook kregen we het programma voor het zomersemester, daar stond ook een reisje naar Venlo op, waar je écht Hollandse specialiteiten kan kopen, zoals ‘Matjes mit Zwiebeln’! Dat zijn dus haringen :p zo leer je steeds weer bij, matjes, haha.. Daarna ben ik lekker gaan slapen en is Nelly nog naar Marieke gegaan. Die was inmiddels aangekomen en smste dat ze zich een klein beetje eenzaam voelde.

Maandag ook weer vroeg op, om negen uur zijn we even bij Anne Weissbauer langs geweest voor het huurcontract. Wij hadden al eerder gehoord dat zij best een bitch kan zijn. Gelukkig kon ik bij haar assistente terecht. :p Toch hebben we nog wat van haar onvriendelijkheid mogen zien. Een jongen werd zonder pardon zijn kamer uitgezet! (‘Maar ik heb een kamer nodig!’ ‘DAT IS JOUW PROBLEEM, JE ROT OP UIT DIE KAMER!’ Ok dan..) Om tien kregen we een internetintroductie, dus eigenlijk: hoe gebruik je de website van de Uni en dergelijke. Maar ja, wat heb je daar nu aan als meer dan de helft nog geen internet heeft! Dat ben je zo weer vergeten. Aansluitend middageten in de Mensa. Ik had dus gehoord van de Bochumgangers van vorig jaar dat zij deze de imMensa noemden, nou daar is dus niks mee miszegd. Een grote vreetschuur! Hahaha.. nee hoor heel netjes, veel keuze en niet duur. Voor 3-4 euro heb je een dienblad vol met eten, waar je de rest van de middag op kunt teren.

Vandaag zijn Nelly, Marieke en ik ook naar onze begeleidster gegaan om wat af te spreken over de inschrijving. Deze stond namelijk in het programma van de Orientierungswoche op dinsdag/woensdag gepland. Maar nee, Erasmus studenten moeten vrijdag! Nou Nelly en ik hadden daar dus even de pest over in, waar Marieke dus de dupe van was! Hahaha, aaahg. ;) Ook hebben we gelijk even onze studiebegeleider gesproken: ‘kom morgen maar terug!’. Hier hebben we ook weer iets nieuws geleerd. Het van het kastje naar de muur gestuurd worden heet hier in Duitsland dus: ‘Schnitzeljagd’. Nou wij zijn de hele week op jacht geweest, maar die Schnitzels krijgen we op een of andere manier niet te pakken! Daar kun je best moe van worden hier, die verrotte bureaucratie! En ik dacht ook dat die Duitsers zo ‘Pünktlich’ waren, nou ze zijn vaak te laat! En dan kunnen ze ook niet even wat vriendelijker zijn ook. :p
Hierna hadden we een rondleiding over de campus gehad, waarna ik eigenlijk nogal vermoeid was, dus ’s avonds weer vroeg naar bed.. want, dinsdags weer vroeg op.

Dinsdag om negen begon het weer lekker. We hadden een afspraak met een studiebegeleider van Germanistik: ‘Kom maandag maar terug’. Daarna een taaltest ‘Duits als vreemde taal’. Die ik afsloot met 78% goede antwoorden! Jeej.. En aansluitend weer lekker eten in de Mensa. Daarna snel weer naar het volgende punt op het programma, namelijk een rondleiding door het centrum van Bochum. Waar we met de U-bahn heen gingen. (Ook zoiets, je krijgt pas een pasje om gratis te reizen als je bent ingeschreven. Dus wij drieën hebben zo’n beetje de halve week zwartgereden! Ohoh! :p Gelukkig maar een halte :p) Eigenlijk zouden we na afloop nog een spel spelen, maar iedereen was al zo vermoeid dat we alleen nog even wat hebben gedronken. En dus weer vroeg naar bed!

Naja op woensdag stond dus eigenlijk weer de inschrijving (‘Immatrikulation’) op het programma, maar wij moeten dus vrijdags pas met de andere Erasmusstudenten, dus konden we een keer uitslapen! Wat ik ook zeker eventjes nodig had. ’s Middags volgde ik een workshop ‘Interkulturelles Lernen’ wat wel leuk was. ’s Avonds zijn we naar de ‘ESN-Stammtisch’ gegaan. Dat betekent een soort stamkroeg voor de Erasmusstudenten, die elke woensdag plaatsvindt ergens bij mij in de straat. Dat was heel gezellig, zo leer je nog meer leuke mensen kennen. Bijvoorbeeld een jongen uit Australië, die vertelde dat hij hier in Duitsland al twee kilo was afgevallen! Hoe is het mogelijk zul je misschien denken! Nou hij vindt het vlees hier zo duur, ja dat heb je als je thuis een kilo steak voor omgerekend 5 euro kunt kopen.. Daarentegen is hij weer een groot bier-fan, dus kan hij hier z’n lol wel op, haha. :p Ook werd ik hier gecomplimenteerd met mn Duits: ‘Je hoort helemaal niet dat je uit Nederland komt!’ Danke danke ;) Grapjas!

Weer vroeg opstaan op donderdagochtend voor weer een andere workshop: ‘Studierstrategien’. En weer gevolgd door eten in de Mensa. Daarna een introductie in de universiteitsbibliotheek die écht véél te lang duurde. Ze bleven anderhalf uur doorzwammen over het internetgebeuren van de bieb, wat natuurlijk voor ons alweer vermoeide oortjes weer veel te veel was. Iedereen keek een beetje glazig voor zich uit en sommigen sloten zelfs de oogjes. ’s Avonds hebben Nelly en ik lekker lasagna bij mij gegeten en zijn we op weg gegaan naar de filmavond. Daar hebben we de film ‘Das Leben der Anderen’ gekeken, hele goede film.

De volgende dag, vrijdag, was het dan eindelijk tijd voor de Immatrikulation! Om kwart voor negen stonden we er klaar voor. (Maar natuurlijk kwamen de begeleiders tien minuten later.) En wat een gedoe ook weer! Allemaal een voor een naar binnen, met z’n allen op elkaar wachten om naar de bank te gaan, geld overschrijven, weer terug, bewijs laten zien, weer naar buiten, reisbewijs uitprinten… und und und!

Ja, je ziet, het verduitsen begint ook al aardig! :p haha! Dat is wel erg hoor. Probeer je een beetje normaal te praten, komt dat Duits er weer doorheen. En Engels wordt ook steeds moeilijker :p haha.. Maar goed ik red me wel in het Duits, wat mijzelf eigenlijk toch een beetje verbaasde in het begin. Maar hier word je gedwongen, je moet wel! En dan komt alles er vanzelf wel uit.

Na de inschrijving hebben we inlogcodes gekregen voor internet. Eenmaal weer in mn kamer heb ik mij dus geprobeerd aan te melden, maar mijn laptop kan helemaal geen netwerk vinden! Ik had zo gehoopt dat ik eindelijk internet had, dus ik kreeg het vrijdagavond een beetje moeilijk. Gelukkig waren Nelly en Marieke in de buurt.. Daarna ben ik maar begonnen om dit blog een beetje te schrijven, waardoor ik natuurlijk weer veel te laat naar bed ging. Want, zaterdagochtend moesten we weer vroeg op.

We gingen namelijk met de hele groep naar Münster. Daar was ik al eens geweest, namelijk toen ik in de vijfde zat van de middelbare school. Toen heb ik mijn Duits mondeling over deze stad gehouden. Een weerzien dus! Natuurlijk was het weer Scheisswetter! Maar goed, later op de dag werd het weer beter. We hebben een leuke rondleiding gekregen door de stad, en daarna zijn we in het Pablo Picasso Museum geweest. Op de terugreis nog een beetje Pools geleerd.. haha! Hartstikke leuk. Om ongeveer half tien was ik thuis, en ben ik maar weer vroeg naar bed gegaan. Je wordt echt moe van zo’n week!

Vandaag, op zondag, heb ik uitgeslapen voor de hele week! Hahaha.. :p En vandaag is ook de Orientierungswoche afgelopen. Wat betekent dat ik dus helemaal niks ga doen! :D Naja, ik ga lekker met Nelly Sex & the City kijken. Morgen gaan we ons dan inschrijven voor onze vakken en hebben we de rest van de week vrij, voordat op 14 april de lessen beginnen.

Maar voor nu: Laterrrrs! Of zoals ze hier in Bochum zeggen: Bis die Tage!

Desirée

PS: Hier foto-albums:
Kamer leeg: http://www.mijnalbum.nl/Album=EBGQM4AO
Kamer ingericht: http://www.mijnalbum.nl/Album=6V6AL3D3
Mijn Wohnheim: http://www.mijnalbum.nl/Album=MKHZTLE8
Een dagje Münster: http://www.mijnalbum.nl/Album=M3XKUCXU

  • 06 April 2008 - 13:44

    Nelly:

    YEEEEEEEEEY je hebt nu ook eindelijk internet(A, oew wat en verhalen zeg , heb je dat nou allemaal meegemaakt:O:p whuhahahaha te grappig deze week. En owja de dag bij weisbauer, wat een agressieve Frau hee, hoe ze tekeer ging was te grappig!Oew de eerste week vorbij he:O dat gaat snel , en nu hebben we haleluya allebei internet dusuh dan zal het nog leuker worden hier! Tot straks ennuh vergeet je box niet(A), Bis die letzte!(k)

  • 06 April 2008 - 14:13

    Rianne:

    Joohoooo dus jij bent inmiddels ook al lekker ingeburgerd, lachen hoor! is het zo erg met de bureaucratie hier joh, bleegh;) Succes met integreren en veel plezier!

    liefs x Rianne

  • 06 April 2008 - 16:12

    Anja:

    Hoi wijfie, ik zie dat je je niet verveeld hebt deze week. En ik had je toch al gezegt,Duitsers zijn niet altijd de vlotste hoor :p
    Wel lekker zeg, dat je toch nog een week vrij bent, kun je lekker uitrusten en je geestelijk voorbereiden:)
    Groetjes aan Nellie en bis zum nächstes Mal
    Kusjes mama

  • 06 April 2008 - 19:35

    Elsbeth:

    Joooooooooooo wat cool allemaal! (tenminste, sowieso om te lezen:)) Wat betreft de burocratie zijn ze hier in L. wel wat ontwikkelder denk ik, gar kein problemen gehad. Tsja, oosten he, alles besser daar:)Geintje, genieten daar@

    Gedaggie!

  • 06 April 2008 - 21:48

    Opa L:

    Het is nu heel goed te merken dat je op oom Erik lijkt en ook doet zo als hij doet, de manier van schrijven niet zomaar een kort verhaal maar wat je mee maakt op papier te zetten gaat je makelijk af. Voor de volgen de week veel lol
    Groetjes B&C

  • 07 April 2008 - 16:20

    Wijnand:

    vanuit de dialyse met veel moeite alles bekeken.
    dit alles met tip-toetsen grr..

  • 08 April 2008 - 18:21

    Marieke:

    He Desiree,
    Ben ook eens bij jouw blog langs geweest, du bist richtig eine gute Schriftstellerin. Grüß,
    Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desirée

Op deze site zal ik iedereen op de hoogte proberen te houden van mijn studie-tijd in Duitsland, aan de Ruhr-Universität Bochum.

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 5154

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: